Kortemark Loopt

Historiek.

 
Kortemark Loopt, Walters wilde plannen in 2011.
 

Walter Vanhoutte, voormalig leerkracht LO aan het Sint-Rembert te Torhout lag twintig jaar geleden aan de wieg van de Sint-Rembert Corrida in Torhout. Hij was jaren actief in het bestuur van de Houtland Atletiekclub en richtte talrijke loopwedstrijden in, "atletiek is gewoon mijn roeping" aldus Walter. Zelf is hij nog altijd een prima afstandsloper en heeft concrete plannen voor een grootschalig loop- en wandelevenement in Kortemark. De toen 71-jarige Torhoutenaar had in het jaar 2009 al een draaiboek klaar waarmee hij het gemeentebestuur overtuigde, terwijl hij "de 20 km van Kortemark" pas voor februari 2011 voorziet.
In Kortemark, de gemeente waaruit ook zijn echtgenote afkomstig is, heeft hij alvast enkele tientallen mensen bereid gevonden om mee op de kar te springen. Walter vond in het bestuur van SVD Kortemark en AVR een geschikte partner om zijn wilde plannen in realiteit om te zetten: een nieuwe loopwedstrijd oprichten in Kortemark, met wedstrijden over 5 en 20 kilometer en een Kids Run voor de allerkleinsten.
Het is de bedoeling om in de eerste plaats jong en oud naar Kortemark te lokken, zeker de jeugd! Een comité van Kortemark Loopt werd opgericht bestaande van een 20-tal leden en daarnaast kan er ook gerekend worden op een 160-tal vrijwilligers.

Voor Kortemark Loopt hebben de kunstenaars Andreas en Samuel Vanpoucke een hele mooie affiche gemaakt met een afbeelding van de 5 kerken Groot-Kortemark. Een hele prachtige affiche is dit! Het parcours van de 20 km is zodanig uitgestippeld dat alle deelgemeenten van Kortemark worden doorkruist. Dit was zo het geval bij onze eerste 2 edities, daarna is de 20 km in Kortemark zelf doorgegaan.

Zonder volgende medewerking van het stadsbestuur Kortemark en het gemeente personeel, alle scholen van Groot-Kortemark, Politie, Rode Kruis, de vele SPONSORS, de pers, de vele medewerkers, seingevers, voetbalclub SVD Kortemark, AVR en alle deelnemers en hun supporters is het organiseren van Kortemark Loopt NIET mogelijk! Alvast dank aan u allen!

Onze organisatie opteert om met vooraf inschrijvingen te werken en geen dag inschrijvingen. De reden hiervan is dat we op de loopdag zelf alles goed onder controle willen houden en zodoende ook geen onnodige stress met zich meebrengt bij eventuele niet voorziene omstandigheden. Dag inschrijvingen is bij ons niet mogelijk en we zullen dit ook zo houden!

Onze mooie en succesvolle edities van Kortemark Loopt.
 

Op zondag 27 februari 2011 is onze eerste editie van Kortemark Loopt doorgegaan. Met de reeksen Kids Run, 5 km en de 20 km is het startschot gegeven met heel veel volk en een deelnemersveld van 1233, dit bij mooi weer met veel zon en ook redelijk wat wind.

Op zondag 26 februari 2012 is onze tweede editie van Kortemark Loopt doorgegaan. Met een deelnemersveld van 978 was er iets minder volk op de been dan op onze eerste editie. Niet tegenstaande was de sfeer optimaal en konden we terug van een succes spreken.

Editie drie kreeg zijn startschot op zondag 24 februari 2013. Voor het eerst is er de reeks 10 km gelopen in het centrum van Kortemark met een deelnemersveld van 247 atleten. De reeks 20 km die bij onze 2 vorige edities doorheen de 5 gemeenten Groot-Kortemark liep is bij onze derde editie volledig afgewerkt in het centrum van Kortemark, dit over plaatselijk 3 ronden. Spelbreker was het weer, winterweer met heel wat sneeuw en wat paniek in de vroege uurtjes. Dankzij het snel ingrijpen van het personeel gemeente Kortemark, werden de parcours sneeuwvrij gemaakt en kon zo deze editie op een vlotte en veilige manier toch doorgaan. Er waren in dit barre winter weeromstandigheden maar liefst een 1043 deelnemers aan de start!

Op zondag 23 februari 2014 is onze vierde editie van Kortemark Loopt doorgegaan en wat voor één. Het is onze beste editie tot nu toe, met een deelnemersveld van 1404 sportliefhebbers! Veel volk in Kortemark en met het mooie weer kon het niet beter.

Onze vijfde editie staat gepland op zondag 22 februari 2015, noteer dit alvast in uw loopagenda en heel veel succes met jullie voorbereiding.